BÄTTRE INFORMATION I EN UTSATT SITUATION

16 oktober, 2019

TEXT OCH FOTO: CATARINA THEPPER

Att vistas på en intensivvårdsavdelning kan vara omtumlande och skrämmande. Tillsammans med patienter och deras anhöriga har intensivvården på Karolinska tagit fram en ny app.

Appen innehåller det grundläggande som en anhörig, besökare eller patient behöver veta om intensivvården på Karolinska, före, under och efter vårdtiden. Här finns information för anhöriga om vad man får ha med sig under ett besök, om övernattningsmöjligheter, parkering, vanliga behandlingar och kontaktuppgifter till avdelningen.

Mycket är självklart för oss som jobbar här, medan de anhöriga kanske inte ens vet vad de ska börja fråga

– Appen är ett komplement till våra samtal med patienter och anhöriga. Inte en ersättning. Många anhöriga är av förklarliga skäl stressade och kan ha svårt att ta in mycket information på en gång när de är här. De glömmer eller missuppfattar. Nu kan de repetera informationen via appen, säger Heidi Övelius, administratör för IVA Solna.

Initiativet kommer från Eva Åkerman, omvårdnadsansvarig, som har bedrivit forskning på uppföljning av IVA-patienter. Till uppföljningsmottagningen på Karolinska kommer IVA-patienter på återbesök efter två till tre månader.

– Jag har förstått att många anhöriga och patienter tycker att det finns ett informationsglapp vid överflyttningar i vården, som när de ska vidare till en vårdavdelning eller när de ska hem, säger Eva Åkerman.

Madelenie Carlsson, Eva Åkeman, Heidi Övelius.

Hennes syfte har varit att hitta en informationslösning som kan minska onödig oro.

– Det är svårt att informera rätt. Mycket är självklart för oss som jobbar här, medan de anhöriga kanske inte ens vet vad de ska börja fråga, säger Eva Åkerman.

Patienter som vårdas på IVA är i regel för sjuka för att ha nytta av appen där och då. Däremot kan den vara till nytta efteråt. Det är inte ovanligt med hallucinationer och känslor av overklighet hos IVA-patienter som ofta befinner sig i ett halvvaket, drömliknande tillstånd under vårdtiden. Att i efterhand få läsa och se bilder kan vara ett sätt att bearbeta upplevelsen. Besöken på IVA: s uppföljningsmottagning har också ett sådant syfte.

Finns under Karolinskas paraply-app

Intensivårdsappen hittar man genom att ladda ned Karolinska Universitetssjukhusets övergripande portal-app. Under det paraplyet ligger intensivvården som en av fem verksamheter på sjukhuset. Innehållet i Intensivvårdens app täcker all intensivvård på Karolinska, både i Huddinge och Solna, och är kopplat till Karolinskas webbsida, www.karolinska.se, vilket betyder att det alltså inte är nödvändigt med en smartphone för att komma åt det.

 

Intensivvården har patienter och anhöriga i alla åldrar. Eva Åkerman tror att appen kommer att vara till nytta för många, oavsett ålder.

– Jag tror att man felaktigt dömer ut den äldre generationens förmåga att ta till sig digitala lösningar. Många 70-plussare jag träffat är bättre än jag själv, de har haft tid att sätta sig in i möjligheterna med en smartphone. Men vi kommer att också att behålla och utveckla vår tryckta patientinformation.

 

SE FILM

Felix och Jonas Axell berättar om tiden som patient/ anhörig i intensivvården och om vad de önskar av en app.

 

Du kanske också är nyfiken på att läsa:

Karolinskas Green Team tar miljöarbetet till en ny nivå

Projektet Green Team kraftsamlar miljöaktiviteter inom ett av Tema Cancers patientområden. Följ med till deras möte där de letar lösningar på onödig kassering av cytostatika och hur man minskar antalet flygresor i arbetet.

AI – vägen mot att hitta prostatacancer via screening

Ett nationellt screeningprogram för prostatacancer, på samma sätt som för bröst- och livmoderhalscancer – skulle rädda tusentals liv. Men kunskaperna är ännu inte tillräckliga, något som ett forskningsprojekt på Karolinska vill ändra på, och där röntgenläkarna får hjälp av artificiell intelligens.