Hon ville berätta allt – och fick uppfinna ett nytt material

19 juni, 2018

Ämnen i artikeln

TEXT: LINN ALMERUD • FOTO: ANNA LARSSON

Det går inte att ta in hela konstverket på en gång – man måste låta blicken vandra. Miriam Bäckström är konstnären bakom den drygt 47 meter långa gobeläng som omfamnar Sune Bergströms aula.

Vägen fram till färdigställandet av gobelängen ”Ready to tell all” har varit lång och tagit flera oväntade vändningar. Miriam Bäckström fick uppdraget för fem år sedan, men bara två veckor innan den sattes upp kom det slutliga resultatet från brandskyddstestet.

– Det har varit ett enormt lärorikt, spännande, långsamt och envetet arbete. Det finns så många moment i ett sådant här verk. Det finns både fördelar och nackdelar att ha lång tid på sig, berättar hon.

GOBELÄNGEN BESTÅR AV en mängd föremål i olika material, färger och former. Totalt fotograferade hon 1000 saker i minst sex olika positioner. Allt är fotat underifrån, eftersom det är så man oftast kommer att betrakta gobelängen. Därefter valde hon ut de bilder som skulle användas.

– Jag har valt föremål som på något sätt attraherar mig. Det måste inte vara på ett positivt sätt, jag kanske förfasas över dem. Jag har valt enkla föremål som souvenirer, leksaker, krukor. Det är en blandning av högt och lågt och alla som kommer hit ska kunna identifiera sig oavsett ålder, kultur, bakgrund eller klass.

HON HAR BLAND annat använt saker från sin egen samling av föremål från olika kontinenter. Intentionen är att gobelängen ska vara en egen värld. Storleken bygger in en rörelse då man inte kan ta in hela konstverket på en gång utan måste vandra med blicken. Färger och former återkommer för att betraktaren lättare ska kunna ta till sig verket. Gobelängen är tillverkad i ett belgiskt väveri och skapad utifrån enbart tolv färgtrådar. En fråga hon brottades med var vilket material gobelängen skulle vävas i då det måste vara brandsäkert.

Vad jag vet är det första gången det vävs en gobeläng i det här materialet

– Textiler som ska hänga i offentliga miljöer behöver doppas i kemikalier för att flamsäkras. Men det går inte på ett sjukhus, så vi var tvungna att uppfinna ett nytt material som godkänns här. Vad jag vet är det första gången det vävs en gobeläng i det här materialet.

DE VAR ÄVEN tvungna att väva gobelängen lite större än planerat, eftersom den krymper i första kemtvätten.

– Det är nog ovanligt att man hänger en gobeläng där betraktarna kan ta på den. Så om tio år kanske den behöver tas ner och tvättas. Då är det bra om den redan har krympt, för den krympte mycket.

Titeln på gobelängen är ”Ready to tell all”. Namnet kommer av att den hänger just i en aula.
– Som regel är det någon som ska presentera något här. Men de här figurerna har också någonting att säga. Varje person, varje föremål har någonting att säga, för alla bär på en erfarenhet, säger Miriam Bäckström.

Fler konstverk du bör se:

  • Dagdrömmarnas stad – Jonathan Josefsson (graffitisignaturen ”Ollio”), Pedagogiskt resurscentrum
  • Puls – David Svensson, entrén Eugeniavägen 23
  • Skylight – Astrid Krogh. Ljusgården plan 7–12

Ämnen i artikeln

Du kanske också är nyfiken på att läsa:

Stor aktivitet direkt efter flytten

Verksamheten vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna var igång på nolltid efter den stora flytten till nya byggnaden söndagen den 28 oktober.

Nu har vi flyttat in!

SISTA FLYTTBLOGGEN: Helgen har varit mycket hektisk och vi har jobbat långa dagar allihop men nu är vi i mål i alla fall. Nu fortsätter jobbet med att få till alla småsaker som vi upptäcker längs vägen.

De hjälper patienter navigera bland sjukskrivningsregler

Regelverket kring sjukskrivningar kan vara snåriga. För att underlätta arbetet med sjukskrivningar och skapa en plan för patientens återgång till arbetet finns sedan en tid tillbaka två rehabiliteringskoordinatorer på Karolinska.

Europas modernaste forskningshus

Nya sjukhusbyggnaden med BioClinicum och driftsättningen av ett nytt sjukhus är den häftigaste resan jag varit med om under min karriär. Vi har nu skapat helt nya förutsättningar för den kliniska forskningen och utbildningen vid Karolinska Universitetssjukhuset, berättar Linda lindskog.

Bidrar med unik kunskap vid donationer

Annika Åkerlind är donationsspecialiserad sjuksköterska.
– Att arbeta med organdonation ger väldigt mycket. För anhöriga till en avliden patient innebär möjligheten att organ kan doneras ofta en strimma av ljus i en mörk situation, menar hon.